Siste helg i mai viser vi fotograf Katharine MacDaid sine nyeste arbeider, fotoserien “På avstand, fotografert under hennes kunstneropphold ved SAGA fotosenter i Trøndelag.
Fotografen arbeidet med sine landskapsbilder i en for henne ukjent del av landet, samtidig med den strengeste perioden med nedstenging under pandemien.
Fotografiene i “På avstand” ble laget i 20201, rundt i området Straumen på Inderøy. MacDaid oppholdt seg der alene, fotograferende hele dagen, hver dag, i en prosess der hun stilte spørsmål ved sin egen posisjon i det norske landskapet.
MacDaid flyttet til Norge fra London rett før den globale pandemien førte til både internasjonal og lokal nedstengning og isolasjon. Gjennom hele livet har hun opplevd forskjellige geografiske og mentale forflytninger som hun alltid oversetter til et fotografisk uttrykk. Hun vokste opp uten noen fast tilknytning til et bestemt sted, men i en stadig forflytning mellom overveldende forskjellige steder som den tomme ørkenen i Midtøsten, de dype skogene i nordvest Amerika og den øde landsbygda i Nord Irland. I over ti år har fotograferingen ledet henne tilbake til disse formative plassene og gitt fotografen et språk som artikulerer dette følelsesmessige melomrommet mellom intimitet og avstand. Som i alle bildeseriene til MacDaid ble opplevelsen av det norske fysiske landskap også et psykologisk møte.
-I was 15 when I first remember framing a view I was gazing at; imagining how I would contain the scene, where the edges would form the space into a perfect idea. I’m not sure I was aware then as I am now, that the desire to control and know the world around me came from deep within. My surroundings had changed so variously and significantly by the time I was a teenager that I had learnt a script to explain myself. The contrasting landscapes of light and dark, and the muted greys in between, all overlapped and merged into each other.
-I gradually came to realise that reality is often messy and disappointing. When you get up close to the world, people are complicated, culture is confusing, and nature is indifferent. An imaginary version of the world is much more appealing, and easier to comprehend. In such a fantasy, beauty can be condensed into something you can hold, and the unease of melancholy becomes seductive. For me, this where photography draws its power, through its fundamental ability to evoke narrative and atmosphere from and of the real world, while simultaneously creating a fiction.
-Hovering between an uneasy, open-ended drama and a broad overview of a very real place, the photographs in På avstand present cinematic scenes of an ordinary Norwegian suburbia. The backdrop of farmland and sea is recognisable to most, as is the architecture and activity. The people in the photographs don’t represent any kind of societal extremity, there is no narrative of poverty or wealth, no cultural periphery to probe. This is a seemingly uneventful place. Yet, an apprehension permeates the images, moments that are largely isolated and inaccessible to the viewer. Watching from a distance, a gradual sense of unease emanates from the landscape, and the question remains, is it the place itself, or is it the act of observation?
Bakgrunn
Katharine MacDaid ble født i Belfast, Nord Irland og oppvokst i Midtøsten, Amerika, Nord Irland og England. Med en MA i Fotografi fra the Royal College of Art i London, har Katharine undervist i fotografi vekselvis i Oman og England. Hun flyttet nylig til Norge hvor hun nå underviser ved Bilder Nordic School of Photography og er daglig leder ved Fotografihuset.
Tidligere arbeid includerer “Of Calling Shapes and Beckoning Shadows” fra opphold i Oman, og fotobokenThe Fireweed Turns fra opphold i Alaska. Hun arbeider for tiden med to prosjekter, et fra Nord Irland og et fra Norge. Katharine bor i Oslo og er medlem av Stiftelsen Bjørka og FFF.
Åpningsfest fredag 27. mai kl 18:00-23:00
Åpent 28.-29. mai kl 12:00 - 17:00
Kunstnersamtale søndag 29.mai kl 14-14:45 <
- “The view of the outsider, how the ordinary is extraordinairy”, samtale mellom Katharine MacDaid og Jon Gorospe (på engelsk)
Månedens CYAN brygg: Sweet Distance Dubbel - en belgisk dubbel med innslag av søte dadler og nykverna kaffe.
Kunstneroppholdet ved SAGA senter for fotografi var en del av ProsjektutviklingsPrisen som ble tildelt MacDaid under portfoliovisningen CYAN folio i 2020