CYAN galleri
Kanelbølger og fotografiske skulpturer
av Tone Elin Solholm og Ida Warholm Bjørken
I januar ble CYAN stipendutstilling arrangert og årets fagjury, bestående av kritiker Lars Elton, leder for prosjektet Fotohuset Anne Lise Flavik, fotograf Julie Pike og fjorårets vinner fotokunstner Oskar Kardemark, falt for Tole Elin Solholm og Ida Warholm Bjørken sine innsendte arbeider.
-Juryen falt for en kombinasjon av to fotografer og ønsker å utfordre dem til å sette sammen en felles utstilling. Ved å vise det norske i det eksotiske og det eksotiske i det norske formidler de to en forfriskende nysgjerrighet til det som oppleves dagligdags. Den ene bringer det eksotiske ned på et hverdagslig plan, mens den andre får den uendelige, norske skogen til å fremstå som noe man kan drømme seg inn i. Begge fotografene har arbeidet godt med presentasjonen, og selv om juryen kan ønske å diskutere innspill på bildestørrelser og materialvalg er det nettopp installasjonen og den klassisk rene komposisjonen som gir verkene sin spenning.
Utstillernes uttrykk komplimenterer hverandre godt og juryen er spent på å se flere av deres arbeider sammen.
Juryens uttalelse
Tone Elin Solholms "Kanelbølger" viser et utvalg smakebiter fra ett års seiling i Karibien, hvor fokuset lå i å observere barnas oppdagelse av verden og seg selv. Det å leve og innordne seg etter naturens vær og vind ble sentrale byggesteiner i deres utvikling. Særlig ble forståelsen av at vi alle er en del av en felles helhet sterk.
Ida Warholm Bjørken viser i stipendutstillingen fotografiske skulpturer. I verkene utforsker hun på hvilke måter man kan presentere fotografi utenfor den tradisjonelle visningsformen. Bjørken har hentet bilder fra sin egen instagram-konto (instagram.com/idawarholm) og integrert motivene inn i tredimensjonale arbeider.